Direktlänk till inlägg 10 oktober 2009

Dela lika

Av Nori - 10 oktober 2009 17:15

Igår satt jag och funderade på det här med föräldraledighet och hur den ska fördelas. Som utgångspunkt har jag och J bestämt att vi ska dela lika. Men frågan är ju på vilket vi ska dela.


Standarddelningen verkar vara att mamman tar första halvan och pappan andra halvan. Om jag tänker rent egoistiskt så skulle jag hellre vilja ha andra halvan... Har hittills inte tyckt att bebisar är särskilt roliga förrän efter cirka sex månader. Och då ska jag ju nästan börja jobba igen i så fall.


Nej, här krävs det lite annat tänk känner jag. Jag vill försöka amma från början, så mycket har jag bestämt och det innebär ju att jag måste vara hemma, helst på heltid i varje fall fyra månader. Att gå tillbaka tidigare och jobba heltid och ändå försöka helamma vill jag inte, då skulle jag bli alltför stressad. Läste nämligen att det inte finns forskning på att man behöver helamma till sex månader, utan att fyra räcker.


Kanske att vi sedan efter fyra månader skulle kunna jobba 50% var? Antingen halva veckor eller halva dagar. Då skulle ju båda vara lika involverade i bebisens första tid och ingen skulle kunna "bäst" vad han/hon gillar/inte gillar etc.


Ja, det tål att funderas på det här med delningen. Jag tror inte det är så vanligt att dela på det här sättet som jag funderat på. Vad finns det för för- och nackdelar med att försöka så? Eller är det bäst att följa traditionen att dela halva tiden var, med byte halvägs?





 
 
Hem och Lycka

Hem och Lycka

11 oktober 2009 17:57

Inte lätt det där inte, man får nog diskutera sig fram en lösning som passar båda två gissar jag på. För vår del så är maken egen företagare så nån större pappaledighet för honom blir det inte.

kram

http://www.hemochlycka.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nori - 20 april 2012 13:17

Tack och lov så kändes livet som vanligt igen efter en vanlig natts sömn. Det är konstigt att det går att tappa livsglädjen så lätt. Det gör mig lite nervös inför bebisens ankomst. Jag hoppas jag får en hög dos av pigghetshormoner vid förlossningen! ...

Av Nori - 18 april 2012 13:24

Har fått fler kommentarer om att jag verkar må bättre i den här graviditeten. Det gör att jag inte oroar mig (lika mycket) för vikten längre. Redan 26+6.   Men idag, nä, idag är en hemsk dag. Tårarna rinner av trötthet. Lilla J vaknade tre gånger...

Av Nori - 2 april 2012 18:17

Är hängig igen efter ytterligare en ny förkylning. Jag är jäkligt less just nu. Måtte förkylningssäsongen sluta nu!   Annars är jag fortsatta sjukskriven 25 procent. Sammandragningarna har minskat, jag vaknar inte längre av smärtsamma sammandragn...

Av Nori - 25 mars 2012 12:43

Vi har intensifierat husletandet de sista veckorna. Att det ska vara så himla svårt att hitta ett större hus? Det är alltid något som vi inte gillar. I onsdags så tittade vi på ett hus som vi älskade både tomten och planlösningen på. Besiktningen vis...

Av Nori - 23 februari 2012 09:06

Hej vad tiden går. Om en vecka är det halvtid! Jag börjar faktiskt tro att jag kommer att slippa hemska sammandragningar som gör att jag måste vara sjukskriven. I förra graviditeten var jag nämligen redan sjukskriven och beordrad vila, vila, vila vid...

Ovido - Quiz & Flashcards