Alla inlägg under april 2010

Av Nori - 30 april 2010 15:30

Ja, igår väckte jag baby J för att äta kl. 23 och sedan sov han till kl. 06 i morse. Jag känner mig förhoppningsfull nu att han ska börja sova längre, för nu är det ju andra gången det har hänt. Att han sovit länge alltså.


Tyvärr innebar det en jobbig natt för mina bröst. Särskilt det ömma, hårda, varma bröstet. Ja, början till mjölkstockning uppstod igår eftermiddag då baby J bara smååt och inte tömde bröstet. Så inte kunde jag glädjas ordentligt åt att han sov bra heller, visst är det märkligt att det kommer andra jobbigheter om nåt börjar gå bättre?


Alltid är det samma bröst som råkar illa ut, det andra verkar vara tåligare för variationer i tömning. En mycket bra sak som jag upptäck och som fungerar ypperligt är att klistra en Heatpad på behån. Det värmer gott i ungefär ett dygn.


I morse och på förmiddagen åt baby J bra på det onda bröstet så det känns som om det lättar och är mindre ömt nu. Skönt att det går åt rätt håll, är livrädd för att få en regelrätt mjölkstockning för det har jag hört en massa hemskheter om.

Av Nori - 30 april 2010 13:37

Jag är inte helt säker på vad det blev för resultat av att jag åt pizza igår egentligen. Baby J var strulig, skrikig och gnällig under eftermiddagen och kvällen. Men jag vet inte om det beror på mjölkproteinet eller om det var så att han tyckte att det var för högt tryck på mjölken som kom ut, för vid kvällsmålet kom jag på att jag skulle pumpa ur och då gick allting jättebra. Men då kanske pizzan redan hade försvunnit från min bröstmjölk?


Alltså kommer jag att göra ett nytt test idag. Ska göra en pastasås med grädde tänkte jag, så får vi se vad som händer... Jag hålller tummarna!


Av Nori - 29 april 2010 12:56

Nu har jag gjort någonting som jag är rädd att jag kommer att få ångra bittert. Jag har ätit ost. I form av en makalöst god pizza. (Även fastän den endast bestod av ost och skinka. Tomatsås vågar jag mig inte på än så länge.)


Så idag är alltså första dagen jag testar att äta mjölkprotein sedan den 3 mars, alltså nästan två månader. Det vore underbart om baby J's mage tål det och att det bara var outvecklade tarmar som har spökat och att tarmarna nu är fina och bra. Han ska alltså inte reagera med magknip och massa gaser. Det är planen. 


För halva pizzan ligger i kylen och väntar på mig. Imorgon om nu baby J's tarmar vill, vill säga.

Av Nori - 28 april 2010 13:47

Han sover i vagnen! Han sover i vagnen!


Jag är överlycklig, det har aldrig hänt förut. Kanske kommer jag också kunna gå i affärer och prova saker. Har varit lite svårt när jag burit honom i sele eller sjal...


Vi tog en promenad och efter mycket skrik och gnäll och tittande så somnade han, så nu ligger han på uppfarten utanför och jag sitter innanför med fönstret öppet och lyssnar efter när han ska vakna. Kanske dags att skaffa en sån där babyvakt eller vad de heter. Nu är jag lite orolig och vill inte gå så långt bort från fönstret.


Nu hördes ett gnäll, dags att gå.

Av Nori - 26 april 2010 19:00

Grattis till baby J! Idag blir han tre månader.


I vissa avseenden har tiden gått väldigt fort och i andra känns det som om tiden aldrig tar slut...

Av Nori - 26 april 2010 11:59

Ja, precis som rubriken antyder - baby J gjorde sin skit igår, femton dagar efter förra gången. Det är positivt.


Annat som är positivt är att han inte har ammat oftare än 5 eller 5,5 timmar på natten hela veckan så förkylda mamman (jag) har fått sova nån timme extra här och där. Det har varit guld värt för den här j*vla förkylningen verkar inte ge med sig. Drygt tre veckor nu har den hållit i.


Det som står på minuslistan är att baby J's förkylning har blivit värre. Sedan i onsdags är han väldigt rosslig och snuvig. Ingen feber dock, tack och lov! Stora nackdelen med förkylningen är att han inte äter så bra på dagen. Det är väl svårt att äta när det är jobbigt att andas. Han äter därför små korta snuttar en miljon gånger per dag. Ingen vila för mina bröstvårtor direkt. Däremellan kräks han en hel del, slemblandad mjölk och han skriker hjärtskärande efteråt. Antingen är det väldigt jobbigt att kräkas eller så har han ont i halsen också, vilket också är en förklaring till varför han inte vill suga så länge åt gången.


Vi håller alla tummar att han tillfrisknar snart!

Av Nori - 20 april 2010 13:45

I natt ammade jag baby J klockan 23:30 och sedan klockan 05:30!! Helt otroligt. Förvisso var jag mestadels vaken efter kl 04:00 för mina bröst var väldigt redo att ställa upp med matning, men det var ändå helt fantastiskt att baby J sov så länge. Jag hoppas att det är början på en ny trend...


Jag menar, eftersom jag inte kan äta som jag vill, kanske jag kan få börja sova lite bättre? Det är väl ändå rättvist?!

Av Nori - 16 april 2010 15:50

Baby J var på BVC i tisdags. Han fortsätter att följa sin kurva fastän han inte gått upp lika mycket som tidigare. Skönt ändå att han lagt på sig trots amningsstrulet vi haft sista tiden. Han är nu 57 cm lång och väger 4960 gram, så nästa gång måste han spränga 5 kg-strecket. Det trodde jag faktiskt att han skulle ha gjort när vi var där, men inte då.


BVC-tanten säger att det är helt normalt att bebisar som helammas bajsar var 13-15 dag och tycker inte att vi ska bry oss om det. Känns ju bra att det är "normalt" men trist att inte kunna göra nåt för att slippa de jobbiga, extra gasiga dagarna innan han ska uträtta sina behov. Jag hoppas att det rättar till sig.


För tillfället planerar jag att börja med smakisar så snabbt man får, alltså vid fyra månaders ålder för att slippa amningsstrul och känslan av att ständigt vara så låst. Kanske hinner jag ändra mig om amningen känns super och baby J börjar sova lite längre mellan amningarna på nätterna.

Skapa flashcards