Alla inlägg den 19 oktober 2009

Av Nori - 19 oktober 2009 02:09

Just hemkommen från förlossningen. Vid 19-tiden började jag att få smärtsamma sammandragningar som kom cirka var tionde minut. Sammandragningarna varade bara mellan 10-20 sekunder och jag kände mig inte särskilt orolig, utan jag tänkte att de skulle ge med sig när jag gick och la mig.


Vid 21-tiden gick jag till sängs, fortfarande med sammandragningar som kändes på ett helt annat sätt än tidigare. Visst har jag haft onda sammandragningar, men inte så många på raken och inte så sammanhängande. När jag haft mellan sex-tolv sammandragningar per timme sedan klockan 19 och klockan var midnatt kände jag oron stiga, så då ringde vi till förlossningen.


Jag var såklart orolig att den nya sortens sammandragningar påverkat livmodertappen. Vi fick komma direkt och möttes av en trevlig barnmorska. Hon kände på bebisen, livmodern, lyssnade på hjärtljuden som var 130-134 slag/minut (mysigt!) och kollade tappen. Allting såg bra ut.


Jag fick en dos med två alvedon och en dexofen för att minska smärtan och kunna slappna av. Än så länge alltså ingen fara för bebisen. Oj så skönt! Om det inte lugnar ned sig inom ett par dagar trots mer smärtstillande och vila - ännu mer vila - ska jag komma tillbaka igen. Jag hoppas verkligen att det inte kommer att behövas.


Nu borde tabletterna börja verka snart, så jag hoppas att jag kan sova. Klockan 07 imorgon ringer klockan och jag måste göra mig i ordning för en tjänsteresa med övernattning. Jag hoppas att jag pallar med det. Men jag har bestämt mig för att om det inte känns bra när klockan ringer så kommer jag att ställa in resan.


Skapa flashcards