Direktlänk till inlägg 5 mars 2011

Mat och mage och konsekvens

Av Nori - 5 mars 2011 22:00

Lilla J har sovit extra dåligt de sista tre nätterna utan att vi har kunnat förstå varför. 50-minuterscyklerna är tillbaka och det känns ju otroligt tungt och jobbigt eftersom bakslag aldrig är roliga.


Idag kom i alla fall svaret på den hemska sömnen: Päron. I veckan har vi ökat på lilla J:s intag av päron eftersom han har varit ganska hård i magen och vi varit oroliga för stopp. Idag ökade vi dessutom på kycklingen så vi drog i med ytterligare en halv matsked päron för att vara på den säkra sidan.


Idag har därför lilla J pruttat, pruttat, pruttat och pruttat. Så det är med all önskvärd tydlighet så att hans lilla mage inte alls gillar när det blir för mycket päron. Max 1,5 matsked verkar vara det som funkar.


Skönt att vi kommit på det, även om natten kommer att bli jobbig. Han har fortsatt med att vakna ofta, ofta under kvällen och jag räknar med att hela natten kommer att bli likadan. Men det är mycket lättare att ta när jag vet varför. Stackars lilla J som är gasig och får ont i magen.


Nu återstår problemet med hans hårda mage. Det verkar som om det enda alternativet är att börja ge Movicol ändå. Känns trist eftersom jag hade hoppas och trott att hans tarmar börjat mogna och skulle kunna hantera lite större matmängder. Sen känns det besvärligt också för det blir sånt meck med att få till rätt dos för att det inte ska bli för hårt eller för löst. Och sen då att få i honom den rätta dosen.


I dagsläget äter lilla J två matskedar sötpotatis, två matskedar kött, två matskedar kyckling, en matsked fett och tre och en halv matsked päron. Päron som vi ökat under veckan men som inte fungerar i den mängden. Eller funkar gör det ju, för han blir inte förstoppad, men han blir gasig och får ont i magen och sover urkasst. Till hälften rätt kan man kanske sammanfatta det.


Mage · Mat · Sömn
 
 
Ingen bild

Anna

5 mars 2011 23:19

Koka katrinplommon och mixa. Låt honom äta det i gröt eller på sked. Det hjälper till mot hård mage. Få barn reagear på katrinplommon, speciellt kokt och mixad med lite vatten.

 
Nori

Nori

6 mars 2011 21:07

Anna - Tack för tips, kanske ska prova koka egen puré. Den köpta vi provade funkade inte alls. Han fick jättemycket gaser, och blev inte lösare i magen. Vet du om det skiljer sig åt på köpt och egen?

http://nori.bloggplatsen.se

 
Anna

Anna

7 mars 2011 14:49

Det är inte helt korrekt i Sverige MEN i Danmark, Tyskland med flera andra länder så använder man sig av alternativ medicin tillsammans med vanlig vård. Det jag vill säga är att jag vet inte var du bor men försök att finna en osteopat som har kunskap om barn för de kan hjälpa till att få ordning på magproblem. Min son var förstoppad i nästan ett halvår och inget hjälpte förrän jag fick hjälp av en osteopat. DÅ började han bajsa efter VARJE måltid (min son alltså, inte osteopaten)! Ta gärna kontakt med mig så kan jag hjälpa dig att finna en bra osteopat. (Hur var din förlossning? Var den snabb? Förlossningen kan bl.a påverka barnets mag-och tarmsystem...) Mvh Anna

http://mamahealth.wordpress.com

 
Nori

Nori

7 mars 2011 17:53

Anna - så intressant men blir ju onekligen intresserad av att testa, särskilt eftersom vården inte erbjuder nåt annat än utskrivna recept och ord om att det är nåt han växer ifrån.

Min förlossning var snabb, eller långsam beroende på hur man ser det. Vattnet gick, men inget etablerat värkarbete så från det att droppet sattes till dess att lilla J var ute tog det 3,5 timme.

http://nori.bloggplatsen.se

 
Anna

Anna

7 mars 2011 20:08

Hej igen Nori! Jag ska på återbesök till min osteopat med min son framöver då jag anser att han behöver ses över (men magen har vi löst efter två besök!). I Sverige får de inte behandla barn under 8 år men åker du över sundet till Köpenhamn eller Tyskland så säger de något annat....och är man desperat så är man....
Här är några länkar http://www.cranialosteopater.com/barn.html
http://www.brookgreenclinic.com/html/therapies/osteopathy/osteopathy-for-children.html
Osteopati är mycket mjukare än kiropraktik och jag skulle ALDRIG rekommendera kiropraktik.
Jag hade själv en mycket snabb förlossning och just snabba förlossningar kan påverka barnen hårt efteråt med olika bieffekter såsom magproblem enligt osteopatin. Hör av dig om jag be min osteopat rekommendera en till där du bor. Jag vill inte ange några namn här.

http://mamahealth.wordpress.com

 
Anna

Anna

7 mars 2011 20:10

http://www.cranial.org.uk/page3.html
Läs under sleep....

http://mamahealth.wordpress.com

 
Caroline

Caroline

8 mars 2011 16:52

Det finns ju andra läkemedel än Movicol som har liknande effekt. Vi har Laktulos. Det är så mycket lättare att dosera tycker jag. Den movicol vi haft har i alla fall varit i pulverform som man själv rört i vatten, och det är så svårt att dosera det rätt och lika varje dag. Laktulosen är liksom redan klar, färdigblandad. Vi ger den sedan med spruta in i munnen.

http://min.bakel.se

 
Nori

Nori

8 mars 2011 20:13

Anna - Intressanta länkar. Jag ska läsa på lite mer, men nog känns det som om mycket passar in på lilla J. Fast jag är kanske bara desperat och vill att det ska finnas en relativt enkel lösning på våra problem?

Caroline - Vi började med att testa Laktulos men lilla J fick hemskt magknip och massor av gaser så det funkar tyvärr inte för oss. För jag håller med - det är mycket smidigare och har bättre smak än Movicol.

http://nori.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nori - 20 april 2012 13:17

Tack och lov så kändes livet som vanligt igen efter en vanlig natts sömn. Det är konstigt att det går att tappa livsglädjen så lätt. Det gör mig lite nervös inför bebisens ankomst. Jag hoppas jag får en hög dos av pigghetshormoner vid förlossningen! ...

Av Nori - 18 april 2012 13:24

Har fått fler kommentarer om att jag verkar må bättre i den här graviditeten. Det gör att jag inte oroar mig (lika mycket) för vikten längre. Redan 26+6.   Men idag, nä, idag är en hemsk dag. Tårarna rinner av trötthet. Lilla J vaknade tre gånger...

Av Nori - 2 april 2012 18:17

Är hängig igen efter ytterligare en ny förkylning. Jag är jäkligt less just nu. Måtte förkylningssäsongen sluta nu!   Annars är jag fortsatta sjukskriven 25 procent. Sammandragningarna har minskat, jag vaknar inte längre av smärtsamma sammandragn...

Av Nori - 25 mars 2012 12:43

Vi har intensifierat husletandet de sista veckorna. Att det ska vara så himla svårt att hitta ett större hus? Det är alltid något som vi inte gillar. I onsdags så tittade vi på ett hus som vi älskade både tomten och planlösningen på. Besiktningen vis...

Av Nori - 23 februari 2012 09:06

Hej vad tiden går. Om en vecka är det halvtid! Jag börjar faktiskt tro att jag kommer att slippa hemska sammandragningar som gör att jag måste vara sjukskriven. I förra graviditeten var jag nämligen redan sjukskriven och beordrad vila, vila, vila vid...

Ovido - Quiz & Flashcards