Alla inlägg under mars 2010

Av Nori - 16 mars 2010 08:45

Ja, det går att sammanfatta gårdagens test med att äta kiwi med ett "nej". Enligt baby J då, för han stökade och bökade vid bröstet på eftermiddagen och kvällen och kunde inte sova på rygg på grund av alla gaser, så han har sovit på min mage hela natten.


Kan ju vara ett sammanträffande, att han bara hade en dålig dag liksom, men jag tänker nog vänta ett tag till innan jag provar kiwi igen.


Gaser · Kolik · Sömn
Av Nori - 15 mars 2010 15:32

Ja, nu är jag helt säker.


Baby J's skrik/gråt/gnöl och gaser har blivit bättre. Det är väl inte en dans på rosor ännu men det är så mycket bättre än vad det har varit. Och det är positivt. Vi har fortfarande mycket svårt att sova på natten, även fast baby J sover, för att han är så himla högljudd. Men som jag sa - mindre högljudd och han verkar ha mindre ont, och det är det viktigaste.


Nu börjar alltså operation "Lägga tillbaka" i min kost. Jag börjar med kiwi idag. Kanske inte helt logiskt men jag (och min mage) saknar frukost-kiwin, så det fick bli det idag. Håll tummarna för att baby J's mage fixar det!


Sen får jag fundera på vad jag ska prova imorgon. Nån annan frukt eller kanske tomat? Kolsyra?

Gaser · Kolik · Sömn
Av Nori - 14 mars 2010 16:34

Det är fortfarande gnöl/stånk och skrik på natten, men jag tycker nog att det är lite mindre. Baby J bygger liksom upp gaserna på natten. Fram till kl. 02-03 sover han bra, sedan börjar han sova mer och mer oroligt och från kl. 05-06 är det mest skrik - ibland i sömnen och ibland i vaket tillstånd.


På dagarna är det definivt mindre skrik och mindre gaser i varje fall. Men det beror kanske på att vi bär honom hela tiden och håller honom upprätt när vi sitter med honom? Skulle i så fall förklara varför det blir värre och värre på natten för då ligger han ju ned, även om vi pallat upp huvudändan så mycket som det går.


Det jag inte fattar är att han kan rymma så mycket gaser i sin lilla mage? Han lägger ju av pruttar hela tiden som låter värre än en vuxens avgaser. Illa luktar det också...


Men nu är frågan - är förbättringen på grund av den mjölkfrika kosten eller för att jag slutat med "allt" annat?

Av Nori - 12 mars 2010 16:31

Ja, gårdagskvällen och natten blev ingen höjdare. Skrik, skrik utan möjlighet att trösta i tre timmar och en stånk-stön-småskriknatt. Trist, jag som hoppades att det skulle vända...


Idag har jag lagat nya matlådor till mig själv med kyckling och köttfärs. Jag använde lite salt och lite peppar och havregrädde, annars inga kryddor. Jag planerar att även avstå från frukt och grönsaker under de nästa fyra-fem dagarna för att se om koliken blir bättre. Kanske är det nåt annat/också förutom mjölkprotein (om det nu är så) av allt jag äter som baby J inte tål?


Fortsätter att hoppas alltså...

Av Nori - 11 mars 2010 16:21

Antingen var natten lugnare med mindre skrik eller så var jag hemskt trött... Trött var jag, det vet jag för jag gick och la mig först kl. 23, vilket är ett par timmar senare än normalt men jag tror att skrikperioderna i natt var kortare än natten innan. Som sagt, antingen det, eller så var jag så trött att jag inte registrerade eländet...


I sämsta fall är det bara en normalvariation och den kommande natten blir lika jobbig som det varit de sista veckorna, eller så kan det ju vara så att baby J börjar med en ny trend som innebär mindre skrik. Jag håller alla tummar för att det är ett trendbrott jag!


Av Nori - 10 mars 2010 13:07

Är inne på den sjunde dagen av mjölkfri kost och än så länge tror jag nog inte att det är någon skillnad. I går på dagen var baby J helt underbar, knappt nåt gnäll när han var vaken och han kostade faktiskt på sig några leenden som gick rakt in i hjärtat mitt.


Då trodde jag att det hade vänt, men natten har inte varit rolig utan mestadels skrik och knös och gnöl så näee jag tror inte att det är mjölkprotein som är boven. Min tolkning att han varit mindre ledsen på dagen är att vi varit ännu bättre på att bära honom upprätt hela tiden och rapa honom ordentligt vid varje måltid. Dessutom har jag glesat ut måltiderna så baby J äter med minst tre timmar mellan målen (med nåt undantag) och det verkar faktiskt också hjälpa.


Men kanske är det nåt annat han är känslig mot? Så himla svårt!!


Dessutom är J inne i en svacka där depressionen är sämre igen så han orkar inte riktigt med. Varken att avlasta min sömn eller bära på baby J. Det är jobbigt att se när båda mina kärlekar mår dåligt.

Av Nori - 6 mars 2010 13:30

Idag är första dagen på länge som jag känner mig ganska okej, J har avlastat mig bra under förkvällen igår och morgonen/förmiddagen idag. Baby J sover sämre och sämre om nätterna och är vaken och missnöjd om dagarna. Han vill bli buren och tröstad hela tiden, men skriker ändå. Skitjobbigt!


Vi har varit på BVC, amningsmottagningen och träffat en barnläkare. Så nu är det konstaterat - Baby J lider av kolik. Han går upp fint i vikt (vägde vid 5 veckor 3900 g) och växer som han ska vilket är skönt, men det är hemskt att se honom ha så ont och det är jobbigt att själv aldrig få någonting gjort på dagarna och att inte kunna sova på natten. Orken tryter helt klart. Och än har det bara börjat har jag förstått, kulmen är visst inte nådd.


Natten till idag var en ganska bra natt, och den såg ut så här: amning 21-22, skrik 22-23, stånk och stön 23-00:30, sömn 00:30-02, amning 02-03, skrik 03-04, sömn 04-05, amning 05-06, stånk och stön 06-06:45, skrik 06:45-07:30, amning 07:30-08:30, stånk i sömnen 08:30-10:30, 10:30-11:30 amning.


Under dagen igår sov Baby J totalt fyra timmar, i övrigt var det gnyende, stånk, stön eller skrikande som gällde. Han var tyst i går kväll när vi lagade middag och åt. J hade som tur var nån magisk touch när han bar. Välbehövligt med lite lugn och ro kring vår matsituation någon gång också.


Jag gråter ganska ofta - sömnbrist med konstant huvdvärk är inte så värst roligt. Jag gråter för att Baby J har ont, för att jag inte får sova, för att jag inte fattar hur jag ska orka med detta  i flera månader till, ända till han växer ur koliken.


Vi har ett litet halmstrå kvar - jag började med mjölkfri kost i torsdags, något som kan lindra koliken om han är mjölkproteinkänslig. Min optimism är inte så stor eftersom det inte är så vanligt med den överkänsligheten, men självklart testar vi och hoppas, hoppas, hoppas på det bästa.


Dessutom upptäckte jag igår att Baby J helst inte vill vrida huvudet åt höger. Han verkar väldigt stel i musklerna och väljer hela tiden själv att vända på huvudet åt vänster. Så det är väl nånting man också måste jobba med antar jag. Men hur man ska göra det i gnäll och skriktiderna undrar jag...


Dessutom jämför jag min situation med andra mammor och jag blir så himla avundsjuk och fastnar kanske lite i en "tänk om"-tanke. Deras bäbisar sover 4-5 h i stöten om nätterna och skriker inte lika mycket om dagarna, de kan sitta i en babysitter medan mamman kan göra lite saker för egen del. Avundsjuk var ordet...


Jag tycker lite synd om mig själv också - inte nog med att jag hade en tung och jävlig graviditet, mitt barn får kolik också. Just nu känns livet inte alls rättvist.

Amning · BVC · Gaser · Kolik · Sömn
Av Nori - 1 mars 2010 17:25

Usch, har sovit dåligt i natt. Dels för baby J's högljuddhet med sina gnyenden och skrik och dels för att jag har frusit. Och frusit och frusit. I morse kom J med den smarta frågan om jag hade feber? Javisst, att jag inte tänkte på det själv... En ipren senare mådde jag genast bättre. Nu börjar jag dock känna mig lite hängig igen, dax för påfyllning av medicin tror jag minsann.


Baby J har suttit fast vid brösten idag. Han har verkligen velat amma hela tiden. Som tur var kom J och kunde överta honom vid 17-tiden. De la sig hud mot hud i sängen och baby J somnade lugnt och fridfullt. Skönt att hans närhetsbehov kan tillgodoses med annat än att amma!


Hoppas, hoppas, hoppas att jag ska få sova lite bättre inatt. Jag behöver det!


Skapa flashcards